Page 14 - DNK Maart/April 2020
P. 14

 BRIEVEN
Vraag ‘t
Kim
Ik begrijp helemaal wat je bedoelt. Maar laat
je toch niet intimideren. We leven in een gekke wereld, maar niemand is er op uit om uitgerekend jou in het ongeluk te storten. Dus blijf vooral jezelf en wees positief.
Ik hoop je te kunnen helpen met enkele anti- diefstal en –agressietips:
• Begroet de klant bij binnenkomst
• Maak bewust oogcontact zodat de klant weet dat hij is opgemerkt
• Stap op de klant af
• Stel open vragen als ‘Waarmee kan ik u helpen?’. Dus niet: ‘Kan ik u helpen?’, want dan is het antwoord vaak een kortaf ‘nee’
• Stap vooral bewust af op een klant die zich afwijkend gedraagt
• Behandel ook mogelijke winkeldieven toch gewoon als klant. Zeg bijvoorbeeld ‘Kan ik dat alvast van u aanpakken?’ of ‘Ik zie dat u een winkelmandje bent vergeten, ik geef u er een’. In de meeste gevallen zal de winkeldief zich dan bedenken en wordt de kans op geweld kleiner.
Kortom Carla, laat je niet intimideren. Wie uitgaat van vertrouwen, krijgt dat doorgaans ook weer terug. En laat degenen die jouw vertrouwen niet verdienen maar gewoon voor wat ze zijn.
14
DNK
Bang voor enge klanten
Hallo Kim,
Ik zal het maar zeggen zoals het is: ik ben gewoon bang voor sommige klanten. Hierdoor vraag ik mij af of werken in de winkel wel écht mijn gedroomde baan is. Wat zal ik doen?
Carla
Lieve Carla,















































































   12   13   14   15   16