Page 4 - DNK
P. 4
Regels
zijn regels
Het voelt als een dooddoener als iemand zegt: ‘Sorry, zo zijn nu eenmaal de
regels’. Maar in het geval van huisregels kan het heel handig zijn wanneer iets
zwart op wit staat. Want ook huisregels vergroten de veiligheid in de winkel.
ee, je mag in de winkel niet zomaar de tas van de gewenste uitstraling of de manier waarop je
Neen klant controleren. Ja, het mag wel als wilt optreden tegen winkeldiefstal.
het in de huisregels staat. En als de klant weigert Vaak stelt een leidinggevende de huisregels
hieraan mee te werken, dan mag de politie dat op. Maar ook jij als winkelmedewerker hebt
doen. Want wanneer de huisregels duidelijk een rol. Je kunt aangeven wat jij belangrijk
zichtbaar bij de ingang hangen, wordt de klant die vindt. Of wat volgens jou wel of niet werkt. Vaak
de winkel binnen gaat geacht hiermee stilzwijgend weet je als medewerker wat wel en niet werkt.
in te stemmen. Wijkt de klant vervolgens van de Daardoor worden huisregels écht uitvoerbaar en
huisregels af – hij pakt bijvoorbeeld geen mandje vergroten ze het gevoel van veiligheid. Bovendien
of karretje terwijl in de huisregels staat dat dit wel is het een goede zaak als leidinggevenden en
moet – dan kan je hem hier op aanspreken. personeel nauw samenwerken bij het opstellen
van de huisregels. Dat kweekt een gevoel van
Huisregels zijn een handig hulpmiddel, ook omdat saamhorigheid, vergroot het draagvlak én
je ze zelf kunt samenstellen. Welke regels je vergroot de bekendheid van de regels op de
hanteert, hangt natuurlijk af van het type winkel, werkvloer. Bovendien zijn de huisregels ook voor
4 DNK